برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1396 | 12:17 | نویسنده : احمد صداقت نشان |


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1396 | 12:15 | نویسنده : احمد صداقت نشان |

خوردن تخم مرغ خام و فرآورده های حاصل از آن [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن تخم مرغ خام بازرده وسفيدي و سس مایونز که از تخم مرغ خام درست می شود چه حكمي داره؟ پاسخ : خوردن تخم مرغ خام و پخته کراهتی ندارد

خوردن مواد غذایی که دارای گوشت خام هستند [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن مواد غذایی که در آن گوشت خام وجود دارد مانند خوردن سوسیس یا کالباس به صورت خام حرام است ؟ پاسخ : در صورتیکه به بدن ضرر برساند اجتناب کنید.

دیدگاه اسلام در مورد مصرف گوشت و گیاهخواری [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : گیاهخواری ومصرف گوشت از نظر اسلام چگونه است ؟ پاسخ : افراط در گوشتخواری در اسلام پسندیده نیست همانگونه که ترک خوردن گوشت تا 40 روز نیز نهی شده و ما به تجربه دریافته ایم که انسان با گیاهخواری و استفاده کمتر از گوشت سالم تر خواهد بود.

مستحبات غذا خوردن [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : چند نمونه از کارهایی که هنگام خوردن غذا مستحب است نام ببرید؟ پاسخ : 1- هر دو دست را قبل از غذا بشوید. 2- بعد از غذا نیز دست خود را بشوید و با دستمال خشک کند. 3- میزبان قبل از همه شروع به غذا خوردن کند و بعد از همه دست بکشد. 4- در اوّل غذا «بسم اللَّه» و آخر غذا «الحمد للَّه» بگوید و اگر سر یک سفره چند جور غذا باشد موقع خوردن از هر کدام از آنها «بسم اللَّه» بگوید. 5- با دست راست غذا بخورد. 6- اگر چند نفر سر یک سفره غذا مى‏خورند هر کسى از غذاى جلو خودش بخورد. 7- لقمه را کوچک بردارد. 8- با عجله غذا نخورد و غذا خوردن را طول دهد و غذا را خوب بجود. 9- بعد از غذا خلال نماید و اجزاء غذا را از لاى دندانها بیرون آورده ورا بشوید. 10- از دور ریختن مواد غذایى خوددارى کند، ولى اگر در بیابان غذا مى‏خورد آنچه از سفره بیرون مى‏ریزد براى پرندگان و حیوانات بگذارد. 11- در شبانه روز دوبار غذا بخورد، اوّل روز و اوّل شب. 12- در اوّل و آخر غذا نمک بخورد. 13- تمام میوه‏ها را پیش از خوردن با آب تمیز بشوید. 14- تا بتواند بر سفره میهمانى داشته باشد.

مکروهات غذا خوردن [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : چند نمونه از کارهایی که هنگام خوردن غذا مکروه است نام ببرید؟ پاسخ : 1- در حال سیرى غذا خوردن 2- پرخوردن و در خبر است که خداوند عالم از شکم پر بیش از هر چیز بدش مى‏آید. 3- نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن 4- خوردن غذاى داغ 5- فوت کردن به چیزى که مى‏خورد یا مى‏آشامد 6- بعد از گذاشتن نان در سفره منتظر چیز دیگرى بودن 7- پاره کردن نان با کارد 8- گذاشتن نان زیر ظرف غذا و هرگونه بى‏احترامى به آن 9- پوست کندن میوه (میوه‏هایى که با پوست خورده مى‏شود) 10- دور انداختن میوه پیش از آن که آن را کاملًا بخورد.

کراهت به تنهایی غذا خوردن [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا تنهایي غذاخوردن کراهت دارد؟ پاسخ : از برخی روایات استفاده می شود.

خوردن جگر خام [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن جگر خام اشکال دارد؟ پاسخ : خوردن جگر خام حرام نیست؛ خصوصا جهت درمان بیماری های خاص. اما احتیاط آن است که در غیر ضرورت پرهیز شود.

خوردن قسمت های سوخته غذا [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن قسمت های سوخته غذا مانند قسمت سوخته نان و امثال آن چه حکمی دارد؟ پاسخ : با توجه به زیان هایی که دارد خالی از اشکال نیست.

خوردن میوه کال [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن میوه نارس (کال) چه حکمی دارد؟ پاسخ : در صورتی که احتمال ضرر بدهند احتیاط ، ترک آن است.

خوردن و آشامیدن در حال جنابت [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن و آشامیدن برای شخص جنب چه حکمی دارد؟ پاسخ : خوردن و آشامیدن،برای جنب کراهت دارد ولى اگر وضو بگیرد مکروه نیست.

کراهت نیم خورده حیوانات حرام گوشت [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : نيم خورده حيوانات حرام گوشت (البتّه به غير از حيوانات نجس العين) حرام است يا مکروه؟ نيم خورده گربه چطور؟ پاسخ : نیم خورده حیوانات حرام گوشت، مکروه است و در مورد گربه، اگر حیوان آلوده باشد، آن نیز مکروه است.

غذا خوردن در ظرف شکسته [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا غذا خوردن داخل ظرف شکسته مکروه است؟ پاسخ : مانعی ندارد ولی بهتر است از ظرفهای شکسته پرهیز شود.

خوردن غذا در مجلس ترحیم [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن غذای میت مکروه است؟ پاسخ : اشکالی ندارد.

عدم کراهت خوردن ماهی با ماست [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن ماست با ماهی کراهت دارد؟ پاسخ : مدرک معتبری برای این مساله نداریم ولی برخی از نظر پزشکی احتیاط می کنند.

خوردن کله پاچه [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن کله پاچه چه حکمی دارد؟ پاسخ : در روایات به خوردن کله سفارش شده است.

پاره کردن نان با قیچی و چاقو [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : پاره کردن نان با قیچی و کارد چه حکمی دارد؟ پاسخ : در صورتی که برای جلوگیری از اسراف باشد کراهت ندارد.

کراهت خوردن گردو به تنهایی [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن گردو به تنهایی مکروه است؟ پاسخ : در برخی روایات وارد شده است.

کراهت پنیر [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن پنیر مکروه است؟ پاسخ : در بعضی روایات آمده چنانچه با گردو خورده شود کراهت آن از بین می رود.

استحباب خوردن نمک در پایان غذا [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن نمک در پایان غذا مستحب است؟ پاسخ : خوردن نمک در پایان غذا به مقدار کم برای افراد سالم مستحب است؛ منظور از خوردن نمک، این است که به مقدار کم مثلاً با سر انگشت مختصری بخورند.

کراهت غذا خوردن در مسجد [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا غذا خوردن و انداختن سفره در مسجد کراهت دارد؟ منظور از کراهت در این جا چیست؟ پاسخ : آرى کراهت دارد، و اگر مزاحم نمازگزاران باشد جایز نیست و کراهت در این جا همان کراهت اصطلاحى است; یعنى کار خوبى نیست، هرچند حرام نمى باشد.

خوردن تخم مرغ [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن تخم مرغ چه حکمی دارد؟ پاسخ : خوردن تخم مرغ کراهتی ندارد.

مستحبات نوشیدن آب [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : در هنگام نوشیدن آب به چه چیزی توصیه شده است؟ پاسخ : آب را بطور مکیدن بیاشامد 2- در روز ایستاده آب بخورد 3- پیش از نوشیدن آب «بسم اللَّه» و بعد آن «الحمد للَّه» بگوید. 4- آب را به سه نفس بیاشامد، نه یک نفس. 5- از روى میل آب بیاشامد. 6- بعد از نوشیدن آب حضرت امام حسین علیه السلام و اهل او را یاد کند و قاتلان ایشان را لعنت نماید.

مکروهات نوشیدن آب [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : در هنگام نوشیدن آب از انجام چه کارهایی نهی شده است؟ پاسخ : 1- زیاد آشامیدن. 2- آشامیدن آب بعد از غذاى چرب 3- ایستاده نوشیدن در شب 4- نوشیدن آب با دست چپ 5- نوشیدن از جاى شکسته کوزه یا طرفى که دسته آن است.

ایستاده نوشیدن آب در بین الطلوعین [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : با توجه به اینکه در شب آب خوردن به صورت ایستاده کراهت دارد، بفرمایید که ایستاده آب خوردن در بین الطلوعین مستحب است یا مکروه؟ پاسخ : بین طلوعین جزء روز است و احکام روز را دارد .

خوردن و اشامیدن در نماز [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن و آشامیدن در هنگام نماز چه حکمی دارد؟ پاسخ : خوردن و آشامیدن به گونه‏اى که صورت نماز را به هم زند موجب باطل شدن نماز است، ولى اگر ذرّاتى از غذا و مانند آن درباشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمى‏کند.

خوردن و آشامیدن برای مسافر در ماه رمضان [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن و آشامیدن برای مسافری که از روزه گرفتن معذور است چه حکمی دارد؟ پاسخ : مکروه است در روز ماه رمضان در خوردن‏ و آشامیدن‏، خود را کاملًا سیر کنند.

خوردن و آشامیدن در نماز میت [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : خوردن و آشامیدن هنگام نماز میت چه حکمی دارد؟ پاسخ : احتیاط ترک آن است.

خوردن وآشامیدن در نماز وتر [مستحبات و مکروهات خوردن و شامیدن ]

پرسش : آیا خوردن و آشامیدن در نماز وتر برای کسی که می خواهد روزه بگیرد، جایز است؟ پاسخ : فقط آب آشامیدن مانعی ندارد.

برچسب‌ها: احکام

تاريخ : دو شنبه 11 ارديبهشت 1396 | 19:3 | نویسنده : احمد صداقت نشان |


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | 15:45 | نویسنده : احمد صداقت نشان |


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | 15:44 | نویسنده : احمد صداقت نشان |


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | 15:40 | نویسنده : احمد صداقت نشان |


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | 15:39 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
 
 
سه عنصر اصلی حفظ امنیت از دیدگاه امام خامنه ای :
۱-روحیه ی انقلابی  ودینی مردم
۲-دستگاه های نظامی وامنیتی 
۳-ابزار ووسیله دفاعی ونظامی 
هرکسی این سه عامل راتضعیف کند .به ضرر کشور اقدام کرده است.

برچسب‌ها: انقلابی

تاريخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | 14:17 | نویسنده : احمد صداقت نشان |

نوشیدن آب 7 سنت دارد :

1- بدست راست .

2 - بطرف قبله .

3 -نشستن به زمین .

4 - بسم الله گفتن .

5 - بطرف آب نگاه کردن .

6 - به سه نفس نوشیدن .

7 - شکر الحمدالله گفتن .

 

برچسب‌ها: احکام

تاريخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | 14:14 | نویسنده : احمد صداقت نشان |

- سه ويژگى برجسته مؤمن

لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

 

مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد:سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است،امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است.

 

2- پاداش نيكى پنهانى و سزاى افشا كننده بدى

« أَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعينَ حَسَنَةً، وَ الْمُذيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ ».

پنهان كننده كار نيك [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشكاركننده كار بد سرافكنده است، و پنهان كننده كار بد آمرزيده است.

 

3- نظافت

« مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِياءِ التَّنَظُّفُ ».

از اخلاق پيامبران، نظافت و پاكيزگى است.

 

4- امين و اميننما

« لَمْ يَخُنْكَ الاَْمينُ وَ لكِنِ ائْتَمَنْتَ الْخائِنَ ».

امين به تو خيانت نكرده [و نمىكند] و ليكن [تو] خائن را امين تصوّر نموده اى.

 

5- مقام برادر بزرگتر

« أَلاَْخُ الاَْكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الاَْبِ ».

برادر بزرگتر به منزله پدر است.

 

6- دوست و دشمن هر كس

« صَديقُ كُلِّ امْرِء عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ».

دوست هر كس عقل او، و دشمنش جهل اوست.

 

7- نام بردن با احترام

« إِذا ذَكَرْتَ الرَّجُلَ وَهُوَ حاضِرٌ فَكَنِّهِ، وَ إِذا كَانَ غائِباً فَسَمِّه ».

چون شخص حاضرى را نام برى [براى احترام] كنيه او را بگو و اگر غائب باشد نامش را بگو.

 

8- بدى قيل و قال

« إِنَّ اللّهَ يُبْغِضُ الْقيلَ وَ الْقالَ وَ إضاعَةَ الْمالِ وَ كَثْرَةَ السُّؤالِ ».

به درستى كه خداوند، داد و فرياد و تلف كردن مال و پُرخواهشى را دشمن مىدارد.

 

9- ويژگيهاى دهگانه عاقل

« لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ(عليه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(عليه السلام): لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى ».

 

عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:1ـ از او اميد خير باشد. 2ـ از بدى او در امان باشند. 3ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. 4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد. 5ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. 6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود. 7ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد. 8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. 9ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد. 10ـ سپس فرمود: دهمى چيست و چيست دهمى؟ به او گفته شد: چيست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.

 

 بیشتر بخوانید: زندگینامه امام رضا (ع)

 

10- نشانه سِفله

« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ ».

از امام رضا(عليه السلام) سؤال شد: سفله كيست؟فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد.

 

11- ايمان، تقوا و يقين

« إِنَّ الاِْيمانَ أَفْضَلُ مِنَ الاٌِسْلامِ بِدَرَجَه، وَ التَّقْوى أَفْضَلُ مِنَ الاِْيمانِ بِدَرَجَة وَ لَمْ يُعطَ بَنُو آدَمَ أَفْضَلَ مِنَ الْيَقينِ ».

ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فرزند آدم چيزى بالاتر از يقين داده نشده است.

 

12- ميهمانى ازدواج

« مِنَ السُّنَّةِ إِطْعامُ الطَّعامِ عِنْدَ التَّزْويجِ ».

اطعام و ميهمانى كردن براى ازدواج از سنّت است.

 

13- صله رحم با كمترين چيز

« صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَة مِنْ ماء، وَ أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الأَذى عَنْه ».

پيوند خويشاوندى را برقرار كنيد گرچه با جرعه آبى باشد، و بهترين پيوند خويشاوندى، خوددارى از آزار خويشاوندان است.

 

14- سلاح پيامبران

« عَنِ الرِّضا(عليه السلام) أَنَّهُ كانَ يَقُولُ لاَِصْحابِهِ: عَلَيْكُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِياءِ، فَقيلَ: وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِياءِ؟ قالَ: أَلدُّعاءُ ».

حضرت رضا(عليه السلام) هميشه به اصحاب خود مىفرمود: بر شما باد به اسلحه پيامبران، گفته شد: اسلحه پيامبران چيست؟ فرمود: دعا.

 

15- نشانه هاى فهم

« إِنَّ مِنْ عَلاماتِ الْفِقْهِ: أَلْحِلْمُ وَ الْعِلْمُ، وَ الصَّمْتُ بابٌ مِنْ أَبْوابِ الْحِكْمَةِ إِنَّ الصَّمْتَ يَكْسِبُ الَْمحَبَّةَ، إِنَّهُ دَليلٌ عَلى كُلِّ خَيْر ».

از نشانه هاى دين فهمى، حلم و علم است، و خاموشى درى از درهاى حكمت است. خاموشى و سكوت، دوستىآور و راهنماى هر كار خيرى است.

 

16- گوشه گيرى و سكوت

« يَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ تَكُونُ الْعافِيَةُ فيهِ عَشَرَةَ أَجْزاء: تِسْعَةٌ مِنْها فى إِعْتِزالِ النّاسِ وَ واحِدٌ فِى الصَّمْتِ ».

زمانى بر مردم خواهد آمد كه در آن عافيت ده جزء است كه نُه جزء آن در كناره گيرى از مردم و يك جزء آن در خاموشى است.

 

17- حقيقت توكّل

« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام): عَنْ حَدِّ التَّوَكُّلِّ؟ فَقالَ(عليه السلام): أَنْ لا تَخافَ أحَدًا إِلاَّاللّهَ ».

از امام رضا(عليه السلام) از حقيقت توكّل سؤال شد.

فرمود: اين كه جز خدا از كسى نترسى.

 

18- بدترين مردم

« إِنَّ شَرَّ النّاسِ مَنْ مَنَعَ رِفْدَهُ وَ أَكَلَ وَحْدَهُ وَ جَلَدَ عَبْدَهُ ».

به راستى كه بدترين مردم كسى است كه يارىاش را [از مردم] باز دارد و تنها بخورد و زيردستش را بزند.

 

19- زمامداران را وفايى نيست

« لَيْسَ لِبَخيل راحَةٌ، وَ لا لِحَسُود لَذَّةٌ، وَ لا لِمُـلـُوك وَفاءٌ وَ لا لِكَذُوب مُرُوَّةٌ ».

بخيل را آسايشى نيست و حسود را خوشى و لذّتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروّت و مردانگى نيست.

 

20- دست بوسى نه!

« لا يُقَبِّلُ الرَّجُلُ يَدَ الرَّجُلِ، فَإِنَّ قُبْلَةَ يَدِهِ كَالصَّلاةِ لَهُ ».

كسى دست كسى را نمىبوسد، زيرا بوسيدن دست او مانند نماز خواندن براى اوست.

 

21- حُسن ظنّ به خدا

« أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللّهِ، فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّهِ كانَ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِىَ بِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْيَسيرُ مِنَ الْعَمَلِ. وَ مَنْ رَضِىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِ خَفَّتْ مَؤُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اللّهُ دارَ الدُّنْيا وَ دَواءَها وَ أَخْرَجَهُ مِنْها سالِمًا إِلى دارِالسَّلامِ ».

به خداوند خوشبين باش، زيرا هر كه به خدا خوشبين باشد، خدا با گمانِ خوشِ او همراه است، و هر كه به رزق و روزى اندك خشنودباشد، خداوند به كردار اندك او خشنود باشد، و هر كه به اندك از روزى حلال خشنود باشد، بارش سبك و خانواده اش در نعمت باشد و خداوند او را به درد دنيا و دوايش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت به دارالسّلامِ بهشت رساند.

 

 بیشتر بخوانید: این ختم را هدیه به امام رضا(ع) کنید تا حاجت بگیرید

 

22- اركان ايمان

« أَلاْيمانُ أَرْبَعَةُ أَرْكان: أَلتَّوَكُّلُ عَلَى اللّهِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ وَ التَّسْليمُ لاَِمْرِاللّهِ، وَ التَّفْويضُ إِلَى اللّهِ ».

ايمان چهار ركن دارد: 1ـ توكّل بر خدا 2ـ رضا به قضاى خدا 3ـ تسليم به امر خدا4ـ واگذاشتن كار به خدا.

 

23- بهترين بندگان خدا

« سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ عَنْ خِيارِ الْعبادِ؟ فَقالَ(عليه السلام):أَلَّذينَ إِذا أَحْسَنُوا إِسْتَبْشَرُوا، وَ إِذا أَساؤُوا إِسْتَغْفَرُوا وَ إِذا أُعْطُوا شَكَرُوا، وَ إِذا أُبْتِلُوا صَبَرُوا، وَ إِذا غَضِبُوا عَفَوْ ».

از امام رضا(عليه السلام) درباره بهترين بندگان سؤال شد.

فرمود: آنان كه هر گاه نيكى كنند خوشحال شوند، و هرگاه بدى كنند آمرزش خواهند، و هر گاه عطا شوند شكر گزارند و هر گاه بلا بينند صبر كنند، و هر گاه خشم كنند درگذرند.

 

24- تحقير فقير

« مَنْ لَقِىَ فَقيرًا مُسْلِمًا فَسَلَّمَ عَلَيْهِ خِلافَ سَلامِهِ عَلَى الاَْغْنِياءِ لَقَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ يَوْمَ الْقِيمَةِ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبانُ ».

كسى كه فقير مسلمانى را ملاقات نمايد و بر خلاف سلام كردنش بر اغنيا بر او سلام كند، در روز قيامت در حالى خدا را ملاقات نمايد كه بر او خشمگين باشد.

 

25- عيش دنيا

« سُئِلَ الاِْمامُ الرِّضا(عليه السلام): عَنْ عَيْشِ الدُّنْيا؟ فَقالَ: سِعَةُ الْمَنْزِلِ وَ كَثْرَةُ الُْمحِبّينَ ».

از حضرت امام رضا(عليه السلام) درباره خوشى دنيا سؤال شد. فرمود: وسعت منزل و زيادى دوستان.

 

26- آثار زيانبار حاكمان ظالم

« إِذا كَذَبَ الْوُلاةُ حُبِسَ الْمَطَرُ، وَ إِذا جارَ السُّلْطانُ هانَتِ الدَّوْلَةُ، وَ إِذا حُبِسَتِ الزَّكوةُ ماتَتِ الْمَواشى ».

زمانى كه حاكمان دروغ بگويند باران نبارد، و چون زمامدار ستم ورزد، دولت، خوار گردد. و اگر زكات اموال داده نشود چهارپايان از بين روند.

 

27- رفع اندوه از مؤمن

« مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِن فَرَّجَ اللّهُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ القِيمَةِ ».

هر كس اندوه و مشكلى را از مؤمنى برطرف نمايد، خداوند در روز قيامت اندوه را از قلبش برطرف سازد.

 

28- بهترين اعمال بعد از واجبات

« لَيْسَ شَىْءٌ مِنَ الاَْعْمالِ عِنْدَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ بَعْدَ الْفَرائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ ».

بعد از انجام واجبات، كارى بهتر از ايجاد خوشحالى براى مؤمن، نزد خداوند بزرگ نيست.

 

29- سه چيز وابسته به سه چيز

« ثَلاثَةٌ مُوَكِّلٌ بِها ثَلاثَةٌ: تَحامُلُ الاَْيّامِ عَلى ذَوِى الاَْدَواتِ الْكامِلَةِ وَإِسْتيلاءُ الْحِرْمانِ عَلَى الْمُتَقَدَّمِ فى صَنْعَتِهِ، وَ مُعاداةُ الْعَوامِ عَلى أَهْلِ الْمَعْرِفَةِ ».

سه چيز وابسته به سه چيز است: 1ـ سختى روزگار بر كسى كه ابزار كافى دارد، 2ـ محروميت زياد براى كسى كه در صنعت عقب مانده باشد، 3ـ و دشمنىِ مردم عوام با اهل معرفت.

 

30- ميانه روى و احسان

« عَلَيْكُمْ بِالْقَصْدِ فِى الْغِنى وَ الْفَقْرِ، وَ الْبِرِّ مِنَ الْقَليلِ وَ الْكَثيرِ فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى يَعْظُمُ شِقَّةَ الـتَّمْرَةِ حَتّى يَأْتِىَ يَوْمَ الْقِيمَةِ كَجَبَلِ أُحُد ».

بر شما باد به ميانهروى در فقر و ثروت، و نيكى كردن چه كم و چه زياد، زيرا خداوند متعال در روز قيامت يك نصفه خرما را چنان بزرگ نمايد كه مانند كوه اُحد باشد.

 

31- ديدار و اظهار دوستى با هم

« تَزاوَرُوا تَحابُّوا وَ تَصافَحُوا وَ لا تَحاشَمُو ».

به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.

 

32- راز پوشى در كارها

« عَلَيْكُمْ فى أُمُورِكُمْ بِالْكِتْمانِ فى أُمُورِ الدّينِ وَ الدُّنيا فَإِنَّهُ رُوِىَ « أَنَّ الاِْذاعَةَ كُفْرٌ» وَ رُوِىَ « الْمُذيعُ وَ الْقاتِلُ شَريكانِ» وَ رُوِىَ « ما تَكْتُمُهُ مِنْ عَدُوِّكَ فَلا يَقِفُ عَلَيْهِ وَليُّكَ».:

 

بر شما باد به رازپوشى در كارهاتان در امور دين و دنيا. روايت شده كه « افشاگرى كفر است» و روايت شده « كسى كه افشاى اَسرار مىكند با قاتل شريك است» و روايت شده كه « هر چه از دشمن پنهان مىدارى، دوست توهم بر آن آگاهى نيابد».

 

33- پيمان شكنى و حيله گرى

« لا يَعْدُمُ المَرْءُ دائِرَةَ السَّوْءِ مَعَ نَكْثِ الصَّفَقَةِ، وَ لا يَعْدُمُ تَعْجيلُ الْعُقُوبَةِ مَعَ إِدِّراءِ الْبَغْىِ ».

آدمى نمىتواند از گردابهاى گرفتارى با پيمان شكنى رهايى يابد، و از چنگال عقوبت رهايى ندارد كسى كه با حيله به ستمگرى مى پردازد.

 

 بیشتر بخوانید: عکسهای قدیمی و تاریخچه حرم امام رضا (ع)

 

34- برخورد مناسب با چهار گروه

« إِصْحَبِ السُّلْطانَ بِالْحَذَرِ، وَ الصَّديقَ بِالتَّواضُعِ، وَ الْعَدُوَّ بِالتَّحَرُّزِ وَ الْعامَّةَ بِالْبُشْرِ ».

با سلطان و زمامدار با ترس و احتياط همراهى كن، و با دوست با تواضع و با دشمن با احتياط، و با مردم با روى خوش.

 

35- رضايت به رزق اندك

« مَنْ رَضِىَ عَنِ اللّهِ تَعالى بِالْقَليلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِىَ اللّهُ مِنْهُ بِالْقَليلِ مِنَ الْعَمَلِ ».

هر كس به رزق و روزى كم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل كم او راضى باشد.

 

36- عقل و ادب

« أَلْعَقْلُ حِباءٌ مِنَ اللّهِ، وَ الاَْدَبُ كُلْفَةٌ فَمَنْ تَكَلَّفَ الأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ، وَ مَنْ تَكَلَّفَ الْعَقْلَ لَمْ يَزْدِدْ بِذلِكَ إِلاّ جَهْل ».

عقل، عطيّه و بخششى است از جانب خدا، و ادب داشتن، تحمّل يك مشقّت است، و هر كس با زحمت ادب را نگهدارد، قادر بر آن مىشود، امّا هر كه به زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز بر جهل او افزوده نمىشود.

 

37- پاداشِ تلاشگر

« إِنَّ الَّذى يَطْلُبُ مِنْ فَضْل يَكُفُّ بِهِ عِيالَهُ أَعْظَمُ أَجْرًا مِنَ الُْمجاهِدِ فى سَبيلِ اللّهِ ».

به راستى كسى كه در پى افزايش رزق و روزى است تا با آن خانواده خود را اداره كند، پاداشش از مجاهد در راه خدا بيشتر است.

 

38- به پنج كس اميد نداشته باش

« خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فيهِ فَلا تَرْجُوهُ لِشَىْء مِنَ الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ:مَنْ لَمْ تَعْرِفَ الْوَثاقَةَ فى أُرُومَتِهِ، وَ الكَرَمَ فى طِباعِهِ، وَ الرَّصانَةَ فى خَلْقِهِ، وَ النُّبْلَ فى نَفْسِهِ، وَ الَْمخافَةَ لِرَبِّهِ ».

پنج چيز است كه در هر كس نباشد اميد چيزى از دنيا و آخرت به او نداشته باش:1ـ كسى كه در نهادش اعتماد نبينى،2ـ و كسى كه در سرشتش كَرم نيابى،3ـ و كسى كه در آفرينشش استوارى نبينى،4ـ و كسى كه در نفسش نجابت نيابى،5ـ و كسى كه از خدايش ترسناك نباشد.

 

39- پيروزىِ عفو و گذشت

« مَا التَقَتْ فِئَتانِ قَطُّ إِلاّ نُصِرَ أَعْظَمُهُما عَفْوً ».

هرگز دو گروه با هم روبه رو نمىشوند، مگر اين كه نصرت و پيروزى با گروهى است كه عفو و بخشش بيشترى داشته باشد.

 

40- عمل صالح و دوستى آل محمّد

« لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد(عليهم السلام) وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد(عليهم السلام)لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ».

مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستى آل محمّد(عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى آل محمّد(عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمىشود.


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : شنبه 9 ارديبهشت 1396 | 11:32 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد