اذن ورود حرم امام رضا


برچسب‌ها: دعایا

تاريخ : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1396 | 15:23 | نویسنده : احمد صداقت نشان |


برچسب‌ها: تصاویر

تاريخ : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1396 | 14:55 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
حضرت می فرمایند:«قلل الامال تخلص لک الاعمال»، آرزوهایت را کم کن تا به اخلاص برسی و اعمالت خالص شود.
 
عزیزم! تو آرزو نداشته باش، ببین خودش چگونه لطف می کند.تو فقط بگو: من دنبال تکلیفم.
 
این نکته بسیار مهم را به ذهنتان بسپارید: اصلا شاخصه مهم مخلصین عالم این است که فقط تکلیف الهی را انجام بدهند. آن ها بدنبال تکلیف الهی هستند، می گویند: تکلیف چیست؟ چشم، سمعاً و طاعتاً. هرچه تکلیف بود همان را انجام می دهند.
 
اگر کسی با این دید وارد شود، ببینید چه غوغایی درزندگی اش، افکارش، روشش، حرکات و سکناتش به وجود می آید. اگر کسی فقط و فقط ملاکش تکلیف الهی بود، دیگر معلوم است،آرزویی ندارد. فقط یک آرزو می ماند و آن اینکه چه کنم که تکلیف الهی را به خوبی انجام دهم تا حضرت حق، ذوالجلال و الاکرام، از من راضی باشد. تنها آرزوی او همین است، دیگر آرزو ندارد که فلان موقع مدیر می شوم یا نه، این برای من پله ترقی است یا نه و... که عجبا! اسفا! که انسان دراین وادی ها باشد.

برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 23:24 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
حضور قلب 
 
 
سؤال: اجمالاً بفرمایید حضور قلب چگونه حاصل می‌شود؟
 
جواب: باسمه تعالی، اگر مقصود حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبه تحصیل می‌شود و از آن جمله، تبدیل فرادی به جماعت است. و تحصیل حضور قلب به این می‌شود که در اوقات غفلت به خودش فشار نیاورد و در اوقات حضور اختیاراً آن را از دست ندهد.
به‌سوی محبوب، ص۶۲

برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 23:21 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
پرسش هایی از ابت الله بهجت
 
 
حضرت ولی عصر(عج)
 
س) این حقیر مشتاق زیارت امام عصر حضرت حجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشم، از حضرت عالی تقاضا دارم که مرا دعا کنید که به این سعادت نائل شوم.
ج) زیاد صلوات، اهدای وجود مقدسش نمائید، مقرون با دعای تعجیل فرجش؛ و زیاد به مسجد جمکران، مشرف شوید با ادای نمازهایش.
 ___________________________
س) به نظر شما کمال انسان چیست؟ اسباب آن چه می باشد؟ و اگر در حال حاضر فردی را می توان الگو قرار داد و شما می شناسید، معرفی نمایید؟
ج) بسمه تعالی کمال انسان در عبودیت است، و سبب عبودیت، ترک معصیت در اعتقاد و عمل است، فرد کامل، مرشد است و در این عصر، [فرد کامل] ولی عصر (عج) است؛ و طریق رسیدن به ارشاد او، ادامه توسلات معلومه است از قبیل: زیارات مأثوره از روی صدق و با عدم تردید و نمازهای آن حضرت علیه السلام و همه تحببات به خدا و دوستان او.
 __________________________
س) چگونه رابطه خویش را با اهل بیت علیهم السلام و مخصوصاً صاحب العصرعلیه السلام، تقویت کنیم؟
ج) اطاعت و فرمان برداری از خداوند بعد از شناخت او، موجب محبت به او تعالی می شود و [همچنین موجب] محبت کسانی که خداوند آنها را دوست دارد، می شود؛ که عبارتند از انبیاء و اوصیاء که محبوبترین ایشان به خداوند، حضرت محمد و آل او علیه و علیهم السلام می باشند؛ و نزدیکترین ایشان به ما، صاحب الامرعجل الله تعالی فرجه می باشد.
___________________________ 
س) دبیری درباره مسائل پشت پرده شما و برخی از علما، مثل « شیخ مفید قدس سره» با امام زمان (عج) با ما صحبت کرد. از شما تقاضا مندیم که در این مورد و این امام بزرگوار و راههای ارتباط با ایشان را برای من بنویسید؟
ج) بسمه تعالی- راههای ارتباط با خدا، طاعت خدا، و طاعت امام زمان(عج) است، و تشخیص آن با تطبیق عمل به دفتر شرع است، یعنی رساله عملیه صحیحه.
__________________________ 
نماز و حضور قلب
 
س) می خواهم در نماز، تمام اذکار را درک کنم و بفهمم و آن نور را درک کنم و ببینم تا با آن نور حرکت کنم؟
ج) بسمه تعالی- با شرائط حضور قلب اعمالتان را انجام بدهید، در پاداش چه کار خواهند کرد، به ما مربوط نیست.
 _________________________
س) اجمالاً بفرمایید حضور قلب چگونه حاصل می شود؟
ج) بسمه تعالی- اگر مقصود حضور قلب است، با نوافل و عبادات مستحبه تحصیل می شود و از آن جمله، تبدیل فرادی به جماعت است. و تحصیل حضور قلب به این می شود که در اوقات غفلت به خودش فشار نیاورد و در اوقات حضور اختیاراً آن را از دست ندهد.

برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 23:21 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
✅پرسش:
سلام بزرگوار بنده دختري مذهبي هستم واين 32سال خداراشکر ياد خدا واهل بيت ع وانس باانهارو داشتم ودارم ورکورد خوابهاي معنوي را شکستم خواب اهل بيت ع هم سعادت داشتم اونم چند نفرشون.يکي از آرزوهاودعاهايم اين که بتونم اهل بيت ع رو خواب ببينم ودرعالم خواب باهاشون حرف بزنم خيلي دلم ميخواد به اين حاجت برسم البته در بيداري خيلي باهاشون حرف ميزنم دلم که ميگيره کلي باهاشون حرف ميزنم وارامش ميگيرم حالا سوالم اينه من چه کار کنم که به خدا واهل بيت ع نزديکتراز قبل بشم طوري که به آرزويم برسم ؟وهميشه از خدا ميخوام مرا به خود واهل بيت ع نزديک واز وسوسه هاي شيطان دورم کنه ايا دعايي کاري ومدامت درچه کاري باعث ميشه اين خواب رو ببينم واينکه دلم ميخواد خدايي زندگي کنم به دنيا وچيزهاي بي ارزش کاري نداشته باشم همه هدفم رضايت خدا واهل بيت ع چه کار کنم که خدا مرا به مراتب بالاي معرفت برساند ؟
 

برچسب‌ها: احکام

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 23:3 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
✅پرسش:
سلام بزرگوار بنده دختري مذهبي هستم واين 32سال خداراشکر ياد خدا واهل بيت ع وانس باانهارو داشتم ودارم ورکورد خوابهاي معنوي را شکستم خواب اهل بيت ع هم سعادت داشتم اونم چند نفرشون.يکي از آرزوهاودعاهايم اين که بتونم اهل بيت ع رو خواب ببينم ودرعالم خواب باهاشون حرف بزنم خيلي دلم ميخواد به اين حاجت برسم البته در بيداري خيلي باهاشون حرف ميزنم دلم که ميگيره کلي باهاشون حرف ميزنم وارامش ميگيرم حالا سوالم اينه من چه کار کنم که به خدا واهل بيت ع نزديکتراز قبل بشم طوري که به آرزويم برسم ؟وهميشه از خدا ميخوام مرا به خود واهل بيت ع نزديک واز وسوسه هاي شيطان دورم کنه ايا دعايي کاري ومدامت درچه کاري باعث ميشه اين خواب رو ببينم واينکه دلم ميخواد خدايي زندگي کنم به دنيا وچيزهاي بي ارزش کاري نداشته باشم همه هدفم رضايت خدا واهل بيت ع چه کار کنم که خدا مرا به مراتب بالاي معرفت برساند ؟
 

برچسب‌ها: احکام

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 23:3 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
بطور کلی برای تقویت ایمان نیاز به جامع خوبی ها و نیکی هاست که در اینجا به مهمترین آنها می پردازیم :
 
1) اخلاص در انجام اعمال
2) اتصال به قرآن و تدبیرو تامل در آیات الهی
3) ذکر و یاد خدا به صورت مداروم و مکرر
4) زیادت در انجام اعمال صالح
5) به خاطر آوردن سختی های جهنم و خوبی های بهشت
6) یادآوری سکرات و سختی های مرگ و عذاب قبر
7) توجه به دلائل قدرت الهی مثل طوفان ، زلزله و آتشفشان
8) محاسبه اعمال توسط خود انسان و مقایسه آن با آنچه باید باشد
9) انجام کامل واجبات و ترک تمامی محرمات دینی
10) سعی در انجام مستحبات و ترک مکروهات
11) تحقیق و بررسی مالهای حرام و حلام موجود در زندگی
12) دوری کردن از شبهات
13) تحقیق و پژوهش در سیره صالحین و نیک گامان
14) برادری و دشمنی با دیگران در راه خدا و برای خدا
15) بذل و انفاق فراوان
16) افزودن بر علم و دانش و دوری از جهل و نادانی
17) دعوت دیگران به سوی خدا
18) پرهیز از گناه
19) پرهیز از طمع در امور دنیوی
20) یکی کردن عمل و گفتار و تلاش برای پرهیزکاریو تقوا
21) شکر نعمت های خداوند و دوری اکید از کفران نعمت
22) خوش اخلاقی ، احسان و نیکوکاری
23) راست گویی و پرهیز از دروغ حتی مصلحتی
24) صبر و بردباری در مسائل و شدائد گوناگون
25) دوری از تکبر ، حسادت ، بداخلاقی و عصبانیت

 


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 19:11 | نویسنده : احمد صداقت نشان |

در روز قیامت از انسان‌ها چه سوالی می‌شود؟

انسان‌ها در مورد معبودی كه عبادت كرده‌اند، مورد سوال قرار می‌گیرند. از آنان سوال می‌شود كه پیامبران را اجابت كرده‎اند یا خیر. انسان‌ها درباره اعمالی كه انجام داده‎اند و از نعمت‎هایی كه در دنیا از آنها بهره برده‎اند و از عهد و پیمانها و از گوش، چشم و دلهای‌شان سوال خواهد شد.

به گزارش شفقنا، زهرا اجلال در یادداشتی که در روزنامه آرمان منتشر کرده آورده است: در این بحث از موارد ذكر شده صحبت خواهد شد. 1- مهم‌‌ترین سوالی كه روز قیامت از انسان‌ها بعمل می‌آید راجع به‌ كفر و شرك است.

از آنها درباره معبودهایشان سوال می‌شود. خداوند می‌فرماید: آیه: «وَقِیلَ لَهُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ هَلْ یَنصُرُونَكُمْ أَوْ یَنتَصِرُونَ». الشعراء: 92 - 93 (و بدیشان گفته می‌شود: كجا هستند معبودهائی كه پیوسته آنها را عبادت می‌كردید؟ ‏(معبودهای) غیر از خدا. آیا آنها (در برابر این شدائد و سختیهایی كه اكنون با آن روبه‌رو هستید و هستند) شما را كمك می‌كنند یا خویشتن را یاری می‌دهند؟‏).

‏«وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَكَائِیَ الَّذِینَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ» (القصص: 62)(روزی (را خاطر نشان ساز كه) خدا ایشان را فریاد می‌دارد و می‌گوید: انبازهایی كه برای من گمان می‌بردید كجایند؟! (ای مشركان! حالا كه حجابها و پرده‌ها كنار رفته‌اند و هنگامه حساب و كتاب و گرفتاری و درماندگی است، بگویید بتها و خداگونه‌های انس و جنّی كه می‌پنداشتید و می‌پرستیدید بیایند و شما را از عقاب و عذاب آفریدگار برهانند.)انسان‌ها درباره اینكه غیر از خدا چه‌ کسی را عبادت می‎كردند و اینکه‌ جانوران و انواع هدایا را به معبودهای باطل تقدیم می‎كردند مورد سوال قرار خواهند گرفت آیه: « وَیَجْعَلُونَ لِمَا لاَ یَعْلَمُونَ نَصِیبًا مِّمَّا رَزَقْنَاهُمْ تَاللّهِ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَفْتَرُونَ» (النحل: 56)(كافران) برای بتهایی كه چیزی نمی‌دانند (زیرا كه جمادند)، بهره‌ای

(از حیوانات و ارزاق خود) كه ما بدیشان داده‌ایم قرار می‌دهند (و بدین وسیله بدانها تقرّب می‌جویند). به خدا سوگند! (در دادگاه قیامت) از این دروغ و بهتانها بازپرسی خواهید شد (و سزای كردارتان داده می‌شود.)و راجع به‌ تكذیب پیامبران مورد سوال قرار می‌گیرند: آیه:« وَیَوْمَ یُنَادِیهِمْ فَیَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِین فَعَمِیَتْ عَلَیْهِمُ الْأَنبَاءُ یَوْمَئِذٍ فَهُمْ لَا یَتَسَاءَلُونَ»(القصص: 65 – 66)(خاطرنشان ساز) روزی را كه خداوند مشركان را فریاد می‌دارد و می‌گوید: به پیغمبران چه پاسخی دادید؟ در این هنگام (بر اثر حیرت و دهشت) همه خبرها از یادشان می‌رود (و جملگی دچار فراموشی می‌شوند و سخنی برای گفتن نخواهند داشت و حتّی از هول و هراس نمی‌توانند چیزی از یكدیگر هم بپرسند 2- چه عملی را انجام داده‌اند؟ انسان در مورد اعمالی كه در دنیا انجام داده است مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

«فَوَرَبِّكَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِیْنَ عَمَّا كَانُوا یَعْمَلُونَ»: (الحجر: 92 - 93)(به پروردگارت سوگند! كه حتماً (در روز رستاخیز از آنچه در دنیا مردمان انجام می‌دهند) از جملگی ایشان پرس‌‌وجو خواهیم كرد. ‏ (سوال و بازخواست می‌كنیم) از كارهایی كه (در جهان) می‌کرده‌اند).«فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ» (الأعراف: 6)(در روز قیامت) به طور قطع از كسانی كه پیغمبران به سوی آنان روانه شده‌اند می‌پرسیم (كه آیا پیام آسمانی به شما رسانده شده است یا خیر و چگونه بدان پاسخ داده‌اید؟) و حتماً از پیغمبران هم می‌پرسیم (كه آیا پیام آسمانی را رسانده‌اید و از مردمان در قبال فرمان یزدان چه شنیده و چه دیده‌اید؟) 3ـ نعمت‌هایی كه مورد استفاده بوده‎اند :خداوند روز قیامت از نعمت‎هایی كه در دنیا به انسان داده است، سوال می‌كند. می‎فرماید: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ»(التكاثر: 8)(سپس در آن روز از ناز و نعمت بازخواست خواهید شد)مقصود از نعمت موارد زیر می‌باشد: شكم سیر، آب خنك، سایه خانه و مسكن، تعدیل در ساختار جسم و روح و لذت خواب. انواع نعمت‎هایی كه شمرده شدند، از باب تنوع در تفسیر نعمت بود و گرنه نعمت‎های خداوند بسیار زیادند و قابل شمارش نیستند: « وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا » (إبراهیم: 34 )(و اگر بخواهید نعمت‌های خدا را بشمارید نمی‌توانید آنها را شمارش كنید)بعضی نعمت‌ها ضروری و برخی دیگر از مكملات هستند و مردم نیز در ارتباط با نعمت یكسان نیستند. مردم یك دوران از نعمت‌هایی بهره می‌جویند كه در دوره بعدی یا قبلی وجود نداشته و ندارند.

در شهری نعمت‌هایی یافت می‌شوند كه در شهر دیگر یافت نمی‌شوند. انسان‌ها دربرابر تمام این نعمتها مسئول خواهند بود.بعضی از مردم نعمت‎های بزرگ و با ارزش الهی را كه به آنان عنایت شده‎اند، درك نمی‌كنند و قدر نعمت یك جرعه آب، یك لقمه طعام، مسكن، همسر و فرزندان را نمی‎دانند و نعمت را تنها در ساختمانهای مجلل، باغ‌ها و سواری‌های آخرین مدل منحصر میدانند.سوال از نعمت، در واقع سوال از انجام شكر و سپاس در برابر نعمت‌هایی است كه خداوند به انسان عنایت كرده است. هرگاه انسان شكر كند، در واقع حق نعمت را بجا آورده است. اما اگر منكر شود و از نعمت قدردانی نكند، خداوند بروی خشم خواهد كرد. 4ـ عهد و پیمان: خداوند انسان‌ها را در برابر عهدوپیمانی كه با او بسته‎اند مورد بازخواست قرار می‌دهد.آیه:«وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ لَا یُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَكَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْوُولًا» (الأحزاب: 15)(آنان قبلاً با خدا عهد و پیمان بسته بودند كه پشت به دشمن نكنند و نگریزند

(و در دفاع از اسلام و مسلمین بایستند). عهد و پیمان خدا پرسش دارد (و از وفای بدان بازخواست می‌شود)وهرگونه عهد و پیمان جایز و مشروعی كه میان انسان‌ها بسته شود، خداوند درباره ایفاء و عدم ایفاء آن سوال خواهد كرد. میفرماید: « وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْوُولاً» (الإسراء: 34) (و به عهد و پیمان (خود كه با خدا یا مردم بسته‌اید) وفا كنید، چرا كه از (شما روز رستاخیز درباره) عهد و پیمان پرسیده می‌شود). 5- گوش،چشم و دل: خداوند انسان‌ها را در برابر تمام گفته‎هایشان مورد سوال قرار می‌دهد. اینجا است كه انسان‌ها را از گفتن سخنان بدون علم و مدرك برحذر داشته است: «وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُوَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْوُولاً». الإسراء: 36 .(از چیزی دنباله‌روی مكن كه از آن ناآگاهی. بی‌گمان (انسان در برابر كارهایی كه) چشم و گوش و دل همه (و سایر اعضای دیگر انجام می‌دهند) مورد پرس و جوی از آن قرار می‌گیرد). قتاده می‎گوید: راجع به‌ آنچه‌ که‌ دیده‌ای یا ندیده‌ای، شنیده‌ای یا نشنیده‌ای، می‌دانی یا نمی‌دانی، چیزی نگو، زیرا خداوند راجع به‌ همه اینها از تو سوال خواهد كرد. ابن كثیر می‎گوید: خلاصه آنچه كه در آیه بیان گردید، این است كه خداوند متعال از گفتن سخن بدون علم ومدرك نهی كرده است حتی سخن مظنون و مشكوك را نیز جایز نشمرده است میفرماید: « اجْتَنِبُوا كَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ » (الحجرات: 12).

منبع:shafaqna.com


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 17:52 | نویسنده : احمد صداقت نشان |

تحقیق در مورد حجاب و عفاف ، مقاله درباره حجاب و عفاف

در این تحقیق ، درباره حجاب و عفاف از نظر قران و همچنین دلیل حجاب از نظر اسلام ، مطالبی را گرداوری کردم که امیدوارم مورد رضایت شما واقع شود.

حجاب چیست ؟ 

حجاب یکی از احکام اسلامی است که برای پوشش مردان و زنان وضع شده‌است که درقرآن مورد اشاره قرار گرفته‌اند. در طول همهٔ اعصار و در بسیاری از تمدن‌ها حجاب در شکل‌های گوناگون وجود داشته‌است.

اسلام فقط حدود حجاب زن و مرد را مشخص کرده‌است. بدین معنا که مردان باید عورت خود را بپوشانند و زنان نیز باید بدن خود جز صورت و دو دست را به گونه‌ای بپوشانند که برجستگی‌های آن آشکار نگردد و تحریک آمیز نباشد.

در جامعه عرب از روبنده استفاده می‌شده‌است و در جامعه ایرانی از چادر و چارقد استفاده می‌شده‌است استفاده از چادر در میان ایرانیان به دوران پیش از اسلام و به زمان اشکانیان و پس از آن ساسانیان باز می‌گردد.

 

 

حجاب برای مردان

اولین آیات حجاب برای مردهاست. نخست دستوراتی راجع به رعایت حریم خانه ی دیگران می دهد به این که هر کسی می خواهد وارد خانه ی دیگری شود با اجازه بگیرد و بر اهل خانه سلام کند و بعد وارد شود و نیز می فرماید اگر به در خانه ای بدون اطلاع رفتید و صاحب خانه گفت بازگردید بدون ناراحتی باز گردید. سپس می فرماید: ای پیامبر گرامی به مردان مومن بگو دیدگان خود را فرو پوشند دامن های خود را حفظ کنند که برای آن ها موجب پاکی و طهارت بیشتر روح جسمی است به درستی که خدا به آنچه می سازند آگاه است.چنان که دیده می شود اولین ایه امر به مردان است. قسمت اول ایه ی شریفه حجاب باطنی یعنی و حیا قسمت دوم حجاب ظاهری را بیان فرموده است. یعنی نه خود به نامحرم نگاه کنند و نه خود را در معرض نگاه دیگران بگذارند.

 

 

حجاب برای زنان

در ایه ی 31 سوره ی نور می فرمایید: به زنان مومن بگو که دیدگان خود را فرو پوشند و دامن های خود را حفظ کنند وزینت های اشکار نکنند مگر زینت های ظاهر را وسرو گریبان های خود مقعنه یا روسری بپوشانند و زینت های خود را اشکار نکنند مگر برای شوهران خود یا پدران خود پدران شوهرهای خود یا برادران خود یا پسران برادران خود یا از خود یا مملوکان خود یا مردان طفیلی که گرایش به زن ندارند یا کودکان غیر ممیز و نیز پاهای خود را طوری به زمین نزنند که زینت هایی که پنهان کرده اند اشکار شود وای مومنان همگی به سوی خداوند توبه کنید که رستگار شوید.

 

 

حجاب در قرآن 

در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است: « یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.)
حجاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

 

 

حجاب برتر 
آنچه ذکر شد مربوط به کمیت و مقدار واجب حجاب بر زنان است ، امّا دیدگاه اسلام دربارۀ کیفیت حجاب از حیث رنگ ، نوع دوخت ، مدل و مانند آن – آنگونه که درخور یک زن مسلمان پیرو فاطمه و حافظ و حریم عفاف وی باشد – بحث دیگری است که لازم است بدان اشاره کنیم . ابتدا باید توجه داشت که فلسفۀ تشریع حجاب برای زن ، حفظ عفت ، متانت و شخصیت و در یک کلمه « مصونیت » او است ، نه محدود ساختن و پرده نشین کردن وی. در میان دژ مستحکم حجاب ، عفت زن محفوظ و شخصیت وی از تیرهای هوس به دور می ماند ، ضمن آنکه پوشیدگی زن موجب می گردد وی محو جلوه گیری و زیبایی خویش نگردد ، بلکه به ژرفای ارزش های والای به ودیعت نهاده شده در وجود خود از سوی آفرینندۀ توانا بیندیشید و چون خدیجۀ کبری و فاطمۀ زهرا و مریم عذرا سر بر آسمان افتخاراتی برتر از چهره و زلف ظاهری خویش بنهد .

پوشش برتر برای زن پوششی است که هم حیا و عفت او را در سطح جامعه حفظ کند و هم زمینه و وسیله ای برای تقرب وی به خدا و دوری از صفات رذیله عجیب و رؤیا و تزیین و تفاخر گردد . پوشش که در شرایط کنونی جامعۀ اسلامی از چنین ویژگی هایی برخوردار است و کمترین خودنمایی و تحریک را دارد ، چادر است . چادر نشانۀ ملی و در میان انواع پوشش ها ، حجاب برتر به شمار می رود ؛ چنانکه در کلمات بزرگان دین نیز از آن با همین ویژگی یاد شده است . گرچه پوشیدن لباس بلند و گشاد با طرح و رنگ ساده – که امروزه به مانتو معروف است – در صورتیکه دستها را تا مچ و پاها را تا ساق بپوشاند برای حجاب زن کفایت می کند ، اما حجاب برتر پوشانندۀ حجم اعضای بدن نیز خواهد بود و پوشیدن شلوار و نیز کفش بی صدا همراه با چادر ، حجاب زن را تکمیل و به از بین بردن زمینۀ هر نوع طمع ورزی نامحرمان و آلودگی به گناه کمک می کند .

دربارۀ برترین شلوار و نپوشیدن کفش صدادار به این دو سخن پیامبرتوجه کنید : « ” خدایا زنان شلوارپوش را بیامرز. ” پیامبر سه باراین جمله را تکرار کردند . ای مردم شلوار بپوشید که شلوار پوشاننده ترین جامۀ شماست و زنان خود را هنگام بیرون آمدن منزل ، با شلوار حفظ کنید . » پیامبر اکرم زنان را از پوشیدن زیور آلات صدا دار ، نهی کرده است .

 

 

چادر حجاب برتر
بهترین گزینۀ حجاب اسلامی در عصر حاضر که در قرآن و سیرۀ زنان اهل بیت به ویژه فاطمه زهرا ریشه دارد چادر است . چادر بیش از هر لباسی حجم و حرکت بدن را می پوشاند و بزرگواری و فروتنی زن را در برابر احکام اسلام و ارزش های اخلاقی آشکار می سازد . چادر بیش ترین بار فرهنگی حیا و عفاف را با خود به همراه دارد و بیش از هر پوششی دست رد بر سینۀ نامحرم می زند درحالیکه پوشش هایی مانند مانتو این ویژگی را بصورت کامل ندارد زیرا وقار و معنویتی که در چادر مخصوصاً چادر مشکی هست در مانتو نیست .

چادر مشکی ، نگاه شکن است مرز بین رنگها ، رنگ های تیره و مشکی . در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل ، مؤثر هستند . علاوه بر این ، رنگ مشکی پوشانندۀ رنگ های دیگر است و زیر آن ، هر لباس رنگی دیگری را که باشد ، می پوشاند . ضرب المثل معروف « بالاتر از سیاهی رنگی نیست » اشاره به همین واقعیت است که رنگ سیاه ، بدترین رنگهاست و تمام رنگهای دیگر ، در مقابل آن رنگ می بازند .

 

چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب کرده است ؟
زیرا حجاب بهترین حافظ و حصاری که زن را ازخطر بیگانه حفظ می کند و زن بی حجاب همچون میوۀ درختی است که شاخۀ آن از دیوار با نخ به بیرون آویزان است و هر رهگذری به سوی آن دست درازی میکند یا مانند گلی است که هر کس به چیدن آن تمایل دارد .

پوشیده بودن زن در جامعه نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده است بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می باشد . حجاب برای زنان مانند صافی است که گوهر وجودش را از گزند خطرها و آسیب ها در برابر نامحرمان و بیگانگان مصونیت بخشیده و بیمه اش می نماید . به جامعه خصوصاً جوان ، آرامش می بخشد و مانع هرگونه گسترش فساد و گرایش به فحشا می شود .


برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 | 17:43 | نویسنده : احمد صداقت نشان |
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 8 صفحه بعد